Soundscape «I am not alone»

The Soundscape «I am not alone» will be performed in 16 museums around Switzerland. Seven professional musicians depict this ancient route via an acoustic tableau. Sounds, voices and instruments form the soundscape, coupled with fragments of original dialogues from the locals, excerpts of songs from the Balkans and improvised sounds, which are then adapted to the ever-changing museum contexts. In each performance a local artist or author assumes the role of narrator continuing the story of the Via Egnatia, providing their own interpretation of the route in the context of a specific museum. This material is then captured and transformed by the musicians, evolving into a new script for performance in the following museum. Thus the soundscape veers away from the original material at every resting place on its journey across Switzerland and reflects an echo of a cultural route on which people, ideas and artefacts have circulated for over 2000 years.

Via Egnatia

The ancient Via Egnatia linked Durrës on the Adriatic Sea to Constantinople, and is one of Europe’s oldest, most travelled, and culturally influential land routes. The Via Egantia stands for the connection between Western and Southeastern Europe and bears witness to our interwoven European history.

Sandra King-Savic, a lecturer in migration and cultural studies at the University of St.Gallen, hiked the Via Egnatia in 2016 together with her partner Joshua King. Starting in Durres (Albania) they made their way to Thessaloniki (Greece) to learn more about the everyday life of individuals along the route and to understand how they perceive the Via Egnatia, the Balkans in general, and crucially, how they perceive the ‘West’ from afar. The visual and oral data collected was transformed into a script by the dramaturg Serge Honegger, on which the Soundscape «I am not alone» is based.

Tour

05.09.2020 Zürich Musée Visionnaire
07.11.2020 St.Gallen Textilmuseum
22.11.2020 Rapperswil Polenmuseum
23.05.2021 Brugg Vindonissa Museum
29.05.2021 Winterthur Münzkabinett
30.05.2021 Basel Jüdisches Museum der Schweiz
27.06.2021 Lausanne Musée des Migrations et des Droits Humains
03.07.2021 Bubikon Ritterhaus
11.07.2021 Langenbruck Skulpturenpark / Kloster Schönthal
15.08.2021 Wettingen Museum Eduard Spörri
21.08.2021 Lenzburg Museum Burghalde / Ikonenmuseum
18.09.2021 Biel/Bienne Kunsthaus Pasquart
24.10.2021 Luzern Gletschergarten
14.11.2021 Bellinzona Museo Villa dei Cedri
21.11.2021 Genève Musée Barbier-Mueller
05.12.2021 Genève Fondation Martin Bodmer

COBBLESTONES

During each performance, the ensemble invites a narrator to provide a literary interpretation of the soundscape. This material is then taken up by the musicians and brought to life in the following museum. Like laying linguistic cobblestones, the narrator's observations build the imaginary route of the Via Egnatia across Switzerland. A selection of the texts can be found under the heading COBBLESTONES.

 

 

GIORGINA HÄMMERLI - Musée Visionnaire Zürich

 

KOSTA ATHANASOPOULOS - Textilmuseum St.Gallen

 

SARAH ELENA MÜLLER - Polenmuseum Rapperswil

 

SUNIL MANN - Vindonissa Museum
Fünfundzwanzig Jahre Krieg
Grabstein an der Ausfallstrasse
On a dark desert highway
Für den, der es nicht schafft
Heldentaten in Stein gemeisselt
Unvergesslich, alle unvergesslich
Alles Helden, sind wir nicht Helden?
Allesamt
Austauschbar, beliebig

 

RUTH LOOSLI - Münzkabinett Winterthur

 

DRAGICA  RAJCIC HOLZNER - Jüdisches Museum der Schweiz, Basel 

Euridike
ne želi natrag

popravljam pjesmu
kao duboko uzoranu
četvrtinu
sušne livade
sadim sjeme
neviđeno
nek se nađe jer
kažu
nikad
nije svako zlo za zlo

 

MARIE-JEANNE URECH - Musée des Migrations et des Droits Humains, Lausanne

Toutes ces voix à rebours
s’éteignent l’une après l‘autre.
Reste la plainte,
celle du vent ou celle de l’homme.
Même si celle du vent a plus de force,
plus de détermination, plus d’envergure,
c’est celle de l’homme qui restera dans nos oreilles,
celle qui murmure des histoires qui nous font écho.

 

ALEXANDER MARKIN - Ritterhaus Bubikon

Das Sofa ist eine Schnittstelle zwischen dem Sein und der Nicht-Existenz, es wird für manche auch zum letzten Hafen.

Die Stubenhocker wissen, dass in ihren vier Wänden das Universum steckt.

 

STÉPHANE MONTAVON - Skulpturenpark/Kloster Schönthal, Langenbruck 

Ceci pour les temps d'avant la route
et quant à ceux d'après
lorsque le col battu sans cesse par les vents
ne se passera plus que sous l'urgence
dictée par la survie
quand tout le loisir qui fabrique le paysage ne sera plus
Le prochain orage les annonce
L'été sera mousson
Peut-être
Devenir compost
ici – de l'eau du bois, l'abri du relief
un répit, une prolongation –
peut-être
saute

 

KARIN RICHNER - Museum Eduard Spörri, Wettingen

Sie war lange gewandert. So lange, dass sie sich nicht mehr an den Aufbruch erinnern konnte. Vieles hatte sie gesehen. Reissende, schäumende Flüsse nach tagelangem Regen, in der Hitze verdorrtes Getreide, Wälder wie ausweglose Irrgärten. Die Überreste von Beutetieren, eine seltsame Skulptur aus aufgeschichteten Steinen. Menschen war sie keinen begegnet. Sah sie aus der Ferne aufsteigenden Rauch, schlug sie einen weiten Bogen. Der Hunger liess sie Dinge sehen, die nicht da waren. Ihre Träume in der Nacht waren Erinnerungen.

 

SASCHA GARZETTI - Museum Burghalde, Lenzburg

Wie leicht man wird, wenn man über den Schlaf eines Tieres geht, über unverheilte Brüche, die Entzündungen, die ein letztes Wort hinterließ, und alles verknöchert, das Damals und das Heute.

Was eine Stimme aus der Zeit schlägt, wenn sie ihre Türen schließt.

Und wie ein Schmetterling im Beckenknochen aufersteht.

 

ANTOINE RUBIN - Kunsthaus Centre d'art Pasquart, Biel/Bienne

Ces fragments
ce sont déjà des objets
rapportés
Déjà
des archives

Il y aura toujours des musées et des centres
pour conserver les bonnes histoires
la bonne histoire
celle du moment
qu’on aime bien raconter

pour les autres, il y a l’oubli
et pour les oublier
la violence
 

MARTINA CLAVADETSCHER - Gletschergarten Luzern

Ich denke an die Majestät der Felsen, an ihre Rinnsale an den Steinwänden, wie das Blut der Berge, denke an seinen dunklen Glanz, denke an das Wummern im dichtesten Massiv, im Höhlensystem, denke an einen Ausweg. Jeder Tunnel wird aus gutem Grund gegraben.

 

MATTEO TERZAGHI  - Museo Villa dei Cedri, Bellinzona

Un colpo d’aria ci ricorda,
che fuori continua a piovere
e la pioggia spoglia gli alberi del parco,
e anche il grande faggio rosso così giallo
perde le sue foglie:
oggi è il giorno.

Riordinare i quadri
secondo le stagioni?
O l’ora del giorno?
La qualità della luce?
La direzione e la lunghezza
delle ombre?
 

GUILLAUME RIHS  - Musée Barbier-Mueller, Genève

Et quand ils s’y mettent à deux pour attaquer la corde de do,
Et quand elle scat dans l’éclisse,
Et quand résonnent « Ma ! Ma ! Ma ! Ma ! Maaaa ! » sous les voûtes,
Quand ça, vraiment, devient une maison de fou.
Je souris.
Et la promeneuse sourit.
La promeneuse chuchote quelque chose à l’oreille du promeneur.

Line-up

Ensemble

Miro Hanauer, Voice/Viola
Regina Hui, Voice/Violin
Andrea Knutti, Voice/Recorder
Eva Mann, Voice
Anna-Kaisa Meklin, Voice/Viola da Gamba 
Chiara Selva, Voice/Violoncello
Reto Senn, Voice/Clarinet
Beat Vögele, Voice/Harmonium

 

Narrators

Giorgina Hämmerli, Musée Visionnaire Zürich, 5.9.2020
Kosta Athanasopoulos, Textilmuseum St.Gallen, 7.11.2020
Sarah Elena Müller, Polenmuseum Rapperswil, 22.11.2020
Sunil Mann, Vindonissa Museum Brugg, 23.05.2021
Ruth Loosli, Münzkabinett Winterthur, 29.05.2021
Dragica Rajčić, Jüdisches Museum der Schweiz Basel, 30.05.2021
Marie-Jeanne Urech, Musée des Migrations, 27.06.2021
Alexander Markin, Ritterhaus Bubikon, 03.07.2021
Stéphane Montavon, Kloster Schönthal, 11.07.2021
Karin Richner, Museum Eduard Spörri Wettingen, 15.08.2021
Sascha Garzetti, Museum Burghalde Lenzburg, 21.08.2021
Antoine Rubin, Kunsthaus Pasquart, 18.09.2021
Martina Clavadetscher, Gletschergarten Luzern, 24.10.2021
Matteo Terzaghi, Museo Villa dei Cedri Bellinzona, 14.11.2021
Guillaume Rihs, Musée Barbier-Mueller Genève, 21.11.2021

 

Production Team

Marcel Babazadeh, Audio Recording
Naomi Blackwell, Coaching & Translation
Nicole Honegger, Graphic Design & Print
Aline László, Videography
Claudio Mascolo, Communication, Webdesign & Visuals

 

Project Management

Manuela Casari, Production Coordination
Serge Honegger, Concept & Dramaturgy
Dr. Sandra King-Savic, Research

RESOURCES

Musée Visionnaire Zurich

 

Textilmuseum St.Gallen

 

Polenmuseum Rapperswil 

 

Vindonissa Museum Brugg

 

Münzkabinett Winterthur

 

Jüdisches Museum der Schweiz Basel

 

Musée des Migrations et des Droits Humains, Lausanne

 

Ritterhaus Bubikon

 

Skulpturenpark/Kloster Schönthal, Langenbruck

 

Museum Eduard Spörri, Wettingen

 

Museum Burghalde / Ikonenmuseum, Lenzburg

 

Kunsthaus Centre d'art Pasquart, Biel/Bienne

 

Gletschergarten Luzern

 

Museo Villa dei Cedri, Bellinzona

 

Musée Barbier-Mueller, Genève

 

Fondation Martin Bodmer

PARTNERS